Thursday, April 23, 2015

#PRKRompin : Proses Penamaan Calon PRK Rompin Bermula


Proses penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Rompin bermula pada pukul 9 pagi ini di Dewan Jubli Perak Sultan Haji Ahmad Shah di sini.

Ia dijadual berlangsung selama sejam sebelum Pegawai Pengurus Pilihan Raya Datuk Fadzilla Salleh mengumumkan nama calon yang bertanding pada PRK ini.

Sebelum ini Barisan Nasional mengumumkan pemilihan pemangku Ketua UMNO bahagian Rompin Datuk Hasan Arifin sebagai calonnya manakala PAS pula menamakan Ketua Dewan Pemuda PAS Pahang Nazri Ahmad untuk mewakili parti itu pada PRK berkenaan.

PRK Rompin diadakan berikutan penyandangnya Tan Sri Dr Jamaluddin Jarjis terkorban dalam nahas helikopter di Semenyih, Selangor pada 4 April lepas.

Pada pilihan raya umum ke-13, Jamaluddin mengekalkan kerusi yang disandangnya hampir enam penggal itu setelah mengalahkan bekas Ketua Dewan Muslimat PAS Nuridah Mohd Salleh dengan majoriti 15,114 undi.

PRK Parlimen Rompin adalah pilihan raya kecil kesembilan selepas PRU13 yang berlangsung pada 5 Mei 2013.

Parlimen Rompin mempunyai 53,294 pengundi berdaftar terdiri daripada 52,744 pengundi biasa, 545 pengundi awal dan lima pengundi tidak hadir kerana berada di luar negara.

Pengundian awal akan diadakan pada 30 April dan pengundian sepenuhnya pada 5 Mei ini.

0 comments:

Post a Comment